tisdag 25 juni 2013

the neverending tapet-story.



Jag innehar något av en hatkärlek till tapeter. En snygg tapet kan göra ett helt rum, men också tvärtom och därför är det så svårt. Om du målar kan du alltid måla om, men en tapet känns mer beständig.

Med tanke på att det finns så otroligt många fina tapeter är det  konstigt att det ändå tagit över ett år för mig att hitta en sovrumstapet. Jag kan ju helt enkelt inte bestämma mig. Skulle det vara en liten ynklig vägg skulle jag gå lös med blommor och fåglar och vad som helst. Nu är det en fem-meters skapelse som syns både från hall och vardagsrum vi talar om. Det fungerar inte riktigt med en mönsterchock. Eller så är jag bara feg. Nu har jag ändå hittat två alternativ som skulle kunna fungera, både gällande mönster och prisklass. Ännu har jag inte sett dem i verkligheten, så risken för att jag kommer hem tomhänt från färgaffären är ändå rätt stor. Och jo, jag talar om jag hela tiden. Sambon har liksom gett upp.

Grazia, skapad av Stig Lindberg för Boråstapater. Mönstrad men rätt grå.


Och en ur Boråstapeters nya Garden party-kollektion. Lite tråkig på långt håll, roligare ju närmare man tittar.


Men så finns ju förstås år 2013:s mest ombloggade och hypade tapet. Harlequin från Ferm Living. I sovrummet går den inte, men jag måste hitta en annan plats. Om inte så tänker jag tapetsera inne i skafferiet. Bara för att den är så fin. Bilden kommer från Att vara någons fru's hall. Där passar den ypperligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar