tisdag 30 april 2013

vappen.


Godmorgon och glada vappen! Vi var onekligen lite sena i starten med festplaneringen i år, det skyller jag helt på Mia som annars haft huvudansvaret men som nu flyttat till Åbo utan att lämna ett endaste litet festschema efter sig. När man är van vid att få instruktioner om när du ska stiga upp, vilken bil du ska åka med och vilka kläder som ska vara på vid vilken tidpunkt så är det inte det lättaste. Lyckligtvis har vi ordnat fester förr och det blir nog vappen i år också.

Munkar är ju ett måste en dag som denna och jag och Emilia kom på att ingen av oss bakat sådana förr. För att vara på den säkra sidan tog vi receptet ur sju sorters kakor och förberedde oss med både stektermometer, lock och brandfilt för att klara friteringsskedet. Oljan skulle bli runt 180°. Termometern stannade vid 130° och gick tydligen inte högre. Bra gick det ändå, ingenting brann upp och munkarna blev, kanske inte de vackraste, men riktigt goda. 

Ha en fin dag och gör allt ni kan för att solen ska visa sig.  

1 kommentar:

  1. Haha hade samma problem vid julen när jag skulle koka knäck. tänkte att i år skall jag tame tusan lyckas! letade fram både digital å vanlig termometer. "koka knäcken till 128 grader" vid 100 sade båda upp kontraktet. hur det sen gick så säger jag bara "bättre lycka nästa gång" :-D

    SvaraRadera