onsdag 8 april 2015

busy doin' nothing at all.

Hurra! För vet ni vad? Idag är min första officiella dag som mammaledig. Jag tjuvstartade lite med en semesterdag igår, men ändå, nu är vi äntligen här. Eller äntligen, jag går mest runt med en känsla av "and now what?". Många kanske ser fram emot att få sova länge på morgnarna och dricka kaffe framför nyhetsmorgon men det har ju jag haft möjlighet att göra i ett halvår så ännu har jag inte känt av någon större skillnad, men förstås är det skönt att vara ledig.

Hittills har jag plockat bort och rensat ur vårt enorma lager av vinterkläder, städat, tvättat, fixat med löneintyg och annat som kela behöver för att ge mig betalt, bokat frissatid och hunnit träffa Emilia två gånger. Jag tror ju att jag är världens bästa på att bara vara ledig och göra ingenting men jag blir nog ändå ganska rastlös av att bara vara ensam hemma.

Kvar på min to do-lista finns därför de här sakerna.

Jag ska

  • Tvätta fönster.
  • Se på serier. Ni som kommenterade på facebook var väldigt överens om att Orange is the new black är det bästa som finns, så den ska jag ge en chans.
  • Virka saker. Jag som brukar vara både duktig och snabb på att producera söta figurer och leksaker åt småbarn har ännu inte virkat en endaste liten uggla åt vår baby. Varje gång jag letar mönster och inspiration får jag prestationsångest och tycker inte att något är tillräckligt fint. . 
  • Sy saker. Närmare bestämt en barnvagnsgardin (som den här). Det tror jag är ganska enkelt och jag skulle börja direkt bara jag hittade rätt tyg. Då vår vagn är helsvart får det gärna vara ganska färgglatt men ändå inte för plåttrigt eller skrikigt. Gärna något med frukter eller rävar. Ni förstår kanske att det kan ta en tid.
  • Läsa böcker. Jag har en hög med olästa deckare och idag var jag till bibban och lånade några böcker om förlossning. Jag måste nog skaffa någon chick-lit också för att lätta upp stämningen lite mellan de genrerna. 
  • Lyssna på poddar. Jag har kvar hela vårens avsnitt av Fredagspodden och nu såg jag att Att vara någons fru-Emma gjort en gravidpodd. Dessutom hoppas jag fortfarande på en återupplivning av Snakk-podden.
  • Fixa upp en hylla. Hemma i Vallgrund finns en gammal konsolhylla i 60-talsstil som jag tänkt måla om och lägga upp ovanför spjälsängen. Jag hoppas bara att man kan köpa nya fästen till hyllplanen då det känns lite väl riskabelt att använda de rostiga som är 50 år gamla.
  • Köpa de sista babygrejerna. Tråkigt nog så handlar det främst om amningstoppar, salvor, blöjor och annat i hygienväg. Och en bärsele, men det tycker jag känns lite svårt. Jag som har dålig rygg och nacke från förut skulle behöva en med mycket stöd och de är rätt dyra. Tänk då om babyn tycker bärselar är världens sämsta idé?!
  • Packa BB-väska. 
Och förhoppningsvis umgås, äta lunch och dricka kaffe med de som har en ledig stund. Det gör liksom inte så hemskt mycket om jag inte hinner med dom där fönstren.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar