fredag 17 april 2015

umeå

Om Sverige kan ses som Finlands storebror så är Umeå absolut Vasas storasyster. Lite större, lite bättre och lite trevligare. Sedan Wasaline började trafikera Vasa-Umeå har jag besökt staden fem eller sex gånger och det är alltid lika roligt.
Till julklapp fick jag och min svägerska, Ann-Louise en hotellresa som vi löste in för en vecka sedan. Att stanna en natt på hotell är något jag absolut rekommenderar, speciellt om du vill hinna dricka kaffe och vila dig lite mitt i shoppingen också. Sedan jag var där senast i december hade flera nya affärer öppnat eller byggt om och en dagskryssning börjar kännas lite väl stressigt. Vi hade i alla fall gott om tid och här är det som fick följa med hem.
Två kuddfodral och en kökshandduk från hm home, som nyligen öppnat en affär uppe i Utopiagallerian. Jag gillar hms inredningsavdelning men beställer ändå sällan något därifrån. Det känns alltid som att jag borde beställa många saker när frakten ändå kostar och sedan ska man vänta på och hämta ut paket. Så mycket enklare och mer överskådligt med en affär. I Utopia hade också New Yorker och Espresso house öppnat den senaste månaden.
Förstås fick bebisen också lite presenter. Kläder från Åhlens och en sångbok från akademibokhandeln (som hade halva reapriset på mycket böcker!). Allt i en matchande färgskala.
Att köpa kläder åt mig själv känns inte så speciellt motiverande just nu. Det är svårt att veta vad som passar sen och det börjar kännas onödigt att köpa något som passar nu. Därför tittade jag mest på accessoarer och köpte en sommarväska och ett glasögonfodral.
Byrån på bilden har länge varit knopplös eftersom de från Ikea var fula och i plast. Väldigt opraktiskt kan jag lova men på Åhlens hittade jag äntligen nya som passade.

Lagerhaus, min stora favorit höll på att bygga om hela affären och varorna låg huller om buller i stora lådor. De flesta sakerna fanns ändå men upplägget var inte så värst inspirerande vilket gjorde att inköpen blev färre än vanligt. Inte en enda rulle paketpapper. Det har aldrig hänt kan jag lova.

Shopping, god mat och vila. Jag ser redan fram emot nästa besök.

 

 

 

 

1 kommentar:

  1. Åh, va myki fina saker! Måst nog absolut besöka Umeå snarast möjligast :) / Jenkki

    SvaraRadera