måndag 23 mars 2015

lådan är här.


Så kom den då, mammalådan. Vi hämtade ut den igår och jag behövde bara peta ett litet hål i kartongen för att konstatera att det var den gamla. Lägg till att jag var trött och hungrig och ni förstår besvikelsen. Jag ville inte ens titta på innehållet.

Förstås kunde jag inte hålla mig särskilt länge och efter att ha jämfört lådorna mer noggrant kan jag ändå konstatera att de är rätt lika. Båda har sina för- och nackdelar och båda verkar ha en förkärlek för sparkbyxor i underliga färger. Använder folk sparkbyxor?  Eller som Andreas uttryckte sig "de verkar ha valt kläder lite mera för finnar". Nu ska vi inte gå närmare in på hans uppfattning om trendkänslan hos majoriteten av vårt lands befolkning, men lite tråkigt känns det ju t.ex. med en body med bara finsk text på.



Men det fanns ju också fina saker. Som en randig pyjamas och en dregglis med giraffer på. Och många praktiska saker som hårborste, badtermometer och nagelsax. Saker som är bra att ha och  som kostar att köpa. För oavsett om en del av plaggen åker längst in i skåpet så motsvarar inte penningersättningen det värde som lådan har. Dessutom kommer alla textilier från inhemska tillverkare och kvaliteten verkar bra. Kanske det är jag som inte förstår mig på finsk design helt enkelt. 


Det enda som egentligen riktigt harmar är sovpåsen. Den från 2015 är harmonisk i färgerna och lite retrosnygg i mörk turkos. Den från 2014 är hysteriskt limegrön med apor på. Men i värsta fall måste jag ju köpa en till sovpåse. Det kan jag leva med. 


En stor tacksamhet och en liten besvikelse. Det går nog över.
Och ja. Idag meddelade Kela att de första nya lådorna skickas imorgon. Vi var ohyggligt nära.

6 kommentarer:

  1. Ingen fara Marie! Du kan göra som 'Eilen tein' gjorde, sy ett nytt överdrag på apan. (Eller din händiga mamma kan fixa). Ser ganska enkelt ut att bara sy fast ett nytt tyg och behålla påsens dragkedja och insidan synlig, å kanske sy några stickningar så tyget int känns så påsot. http://www.eilentein.com/2015/03/vaunun-varustelua.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jisses vad smart! Och det såg faktiskt ganska lätt ut. Jag söker ett tyg att sy en sån "barnvagnsgardin" av, hon ser ut att ha gjort en sån också! Tack för tipset :)

      Radera
  2. Det lär också finnas mammalåde loppis på FB så kanske man lyckas hitta den nya sovpåsen där (jag är sugen på både den och halaren) :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajjaa! Nå de låter ju bra, säkert finns de nån som tycker den nya e superful och älskar den gamla. Vi får hoppas! Ja gilla också den nya halaren bättre, eller den känns piggare. Andreas tyckt den så 80-tal ut då igen :D

      Radera
  3. Säkert finns det nån som tycker tvärtom om mönstret o kan tänka sig byta/vill byta sin nya mot den gamla, så testa på just nån FB loppis t.ex. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo säkert, det är ju omöjligt att göra alla nöjda :) Jag ska göra det!

      Radera