onsdag 5 oktober 2011

om svenskfinland och sexiga dialekter.

Veckans tema på Papper handlar om de skillnader som finns (eller inte finns) mellan Nyland och Österbotten och jag tycker det är intressant att se hur folks åsikter går isär. För fyra år sedan hade jag knappt pratat med en Nylänning och idag är många av de jag umgås med mest just därifrån. Jag kan inte säga att jag upplevt någon större krock mellan oss. Eller jo, Nylänningarna känner inte till de julkalendrar och andra svenska TV-program vi följt här och kan inte förstå vilken fröjd det var att se på Fångarna på fortet på fredagarna. Men det beror ju inte på vem de är, utan på att de stackars människorna inte hade de rätta kanalerna. Stor skillnad om vi talar olika dialekter, skrattar åt konstiga uttryck och influeras av varandras ovanliga ord. Det gör också jag och min sambo, och vi är båda födda i Österbotten.

I slutet blev jag faktiskt lite stressad på de här frågorna och undrar om någon verkligen tror att det är så här..

1. I Österbotten finns inget att göra - därför skaffar man barn så fort.

Nej. Däremot vet jag att de Nylänningar jag känner reagerat på att vi förlovar oss snabbt här. Själv kan jag inte riktigt uttala mig, men att barn och utbud på aktiviteter skulle hänga ihop tror jag inte på.
2. Alla som bor på landet är händiga.

Händighet hänger ihop med intresse och intresserad av att fixa grejer kan du väl vara oberoende bostadsort. Så nej.
3. Alla som är från Helsingfors tror de är bättre än alla andra.

Nej. Eller jag känner egentligen ingen från Helsingfors, men jag har inte den bilden av dem. Kanske de tycker sig vara mer världsvana än någon från Pedersöre, men då kan jag nog lova er att du hittar Pedersörebor som tror de är bättre än alla Helsingforsare tillsammans också. Självsäkerhet är en egenskap, inte något som hänger ihop med din adress.
4. Att tala dialekt är töntigt.

Nej. Dialekter är charmigt och en del av mångas identitet. Däremot kan det vara svårt att alltid göra sig förstådd på dialekt, oberoende om du är från Sibbo eller Terjärv. D'äremot kan jag tycka att vissa dialekter är sexiga medan andra är direkt avtändande.
5. I Helsingfors vill alla veta var du bor - på basen av det bestämmer de om du är intressant eller inte.

I Svenskfinland vill alla veta var du bor och  på basen av det försöker de hitta gemensamma bekanta. Klart jag har hört att allt utanför ring 3 är lappland, men nej, jag tror inte på dethär heller.
6. Alla i Österbotten vill höra till Sverige.

Nej, men jag tror faktiskt att många här gillar Sverige. Jag är en av dem och det beror antagligen på att jag är uppväxt med svensk TV, och att det skulle vara skönt att slippa tala finska. Men höra till Sverige, nej.
7. Helsingforsarna kan inte säga en enda mening utan att använda ett finskt ord.

Att de influeras av finskan är väl rätt självklart, och egentligen är det väl en del av deras dialekt. Och dialekter är ju töntigt.
8. Nylänningarna är mästare på small talk, men kunde inte bry sig mindre om svaren.

Det är inget jag har upplevt, däremot har jag övat på att smalltalka med en Nylänning som kände sig obekväm med just denna diskussionsform. Men egentligen, är någon intresserad av svaren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar