torsdag 14 april 2011

Om en bloggkultur

Jag känner att jag just nu bidrar till, och kanske till och med förstärker den stämpel Peffan har av att vara en klippa och klistra-skola. Det är inte alls nödvändigt och därför måste jag nog berätta lite om en annan väldigt spännande kurs som jag just inlett. Kursen heter Digitala texter och handlar om hur man kan använda sig av t.ex. bloggar i undervisningen. Sjukt kul, viktigt och nytänkande om ni frågar mig. Fast det är väl inte så konstigt eftersom bloggar tar upp en hel del av min vakna tid. Istället är det intressant att lyssna på de som inte riktigt ser vitsen med att följa okända människors liv på nätet. Till en viss del kan jag nog förstå dem, det är ju lite konstigt egentligen, men inte alls något modernt fuffens. Man kan kanske jämföra bloggande och bloggläsande med att följa med en TV-serie. Du sitter där i soffan för att du vill se vem som blir kär i vem, vem som är mördaren i just detta avsnitt eller vem som ska lösa sjukdomsmysteriet idag. Du vill helt enkelt veta hur det går för karaktärerna och vad som händer i deras, enligt dig, intressanta vardag.

Så kan man nog förklara många läsares relation till en bloggare också. Du läser några inlägg för att skapa dig en uppfattning om personen i fråga, sedan kanske du aldrig återvänder till den bloggen, eller så är du fast och återvänder gång på gång för att se hur din favoritkaraktärs liv utvecklar sig.

Med tanke på att tv-såpan The bold and the beautiful nu visats i 24 år, så tror jag att bloggandet har en ljus framtid.

Bild härifrån

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar