onsdag 18 maj 2011

beach 2011.

Bantningsmetoder, träning, kalorier, proteiner och komplex. I dessa tider handlar det mycket om att ta hand om sin kropp. Malin skriver en kolumn med rubriken Att inte träna är att självdö, och hon menar att det är vår plikt att ta hand om oss själva och vårt välmående. Samtidigt läser jag en artikel om att många människors tränings- och kostvanor slutar med ätstörningar eller träningsberoende. Inte bara dessa texter, utan träning överlag gör mig väldigt kluven. Jag förstår att det är bra att röra på sig och äta hälsosamt, men om jag tränar så är det inte för att leva sunt, utan för att bli smalare. Jag hör inte till de som äter mycket för att orka träna, utan om jag tränar så äter jag också mindre. I slutändan är det ingen vidare sund ekvation och det har lett till att jag i princip inte tränar alls. I min fantasi är jag en av de  som med ett leende joggar runt Vasas strandpromenader. I verkligheten går jag hellre samma runda,  tillsammans med någon att skvallra med. Jag tror ändå att dessa promenader är bättre än ingenting och tills någon får mig att förstå hur man tränar och äter hälsosamt, så duger det åt mig.

En klok man frågade mig en gång om jag friidrottar, eftersom han tyckte att min kropp såg så ut. Det är antagligen något han säger åt alla kvinnor, men ni kan tro att jag har levt länge på den kommentaren. Ge komplimanger åt dina nära och kära, och viktigast av allt. Var stolt över din kropp. Det är den enda du har.

bild

4 kommentarer:

  1. bra skriva, å du HAR ju faktiskt en sån kropp som di flesta sko va avundsjuk på så du kan no va nöjd :D Hälsn. hon som int har en sån kropp man får komplimanger för (men ja har ju mina ögonfransar) ;D

    SvaraRadera
  2. Förstår tanken med det där att man äter mindre då man tränar, det gör jag också. Men nu har jag börjat inse att det inte funkar, eftersom jag sitter här svimfärdig och illamående om kvällarna för att min blodsocker ligger nånstans långt nergrävt i botten.. Så jag tror att man kan lära sig, fast de då e kantapään kautta :) Men får man in vanan att träna så tror jag nog vanan att äta hälsosamt följer med, eftersom träning oftast gör en hungrig..

    Och promenader är ju absolut bättre än ingenting alls! Ibland är det ju så skönt att bara gå och pladdra hur länge som helst med nån trevlig prick!

    SvaraRadera
  3. Härligt ärligt! Brukade själv pendla mellan viljan att bli smal och viljan att orka mer på träningen. Den sistnämnda har nu tagit över för jag har märkt att om jag äter ordentligt och tankar vatten så orkar jag så mycket mer, även efter passet. Du e så fin Marie å duger precis som du är!

    SvaraRadera
  4. Jo, jag tror också på det där att det är en vanesak, att sedan när du märker att du orkar träna bättre med mera mat i magen och tvärtom. Jag har bara så kort tålamod, jag vill se förändring Nu, inte om tre månader. Det är nog också en orsak till min träningsfientlighet :)

    SvaraRadera