lördag 14 maj 2011

den stora eurovisionsdagen.

Jaha, vad ska man göra en lördag som denna då? Sambon steg upp 6 för att läsa det sista inför en tent, vilket betyder att jag också vaknade klockan sex och var pigg. Det är ju så förhärdat ljust ute.

Ikväll blir det i alla fall eurovisionsfinal. Ingenting är planerat, men vi kom fram till att så länge det finns en tv, mängder av snacks och lite vin, så klarar vi oss. Det känns som om vi har gjort det förut.

För mig är Finlands eurovisionsvinst ett sådant där ögonblicksminne. Ni vet, i stil med att många vet exakt vad de gjorde när World trade center attackerades 2001, eller vad de tänkte när prinsessan Diana dog. Nu menar jag inte att Lordi är på samma nivå som dessa tragedier, men min hjärna har registrerat det på samma sätt.  I maj 2006 var jag i Åminne folkpark på säsongsöppning. Det var kallt, massor med folk och plötsligt skrek någon att vi vunnit. Ni kan tänka er hysterin som uppstod. Det var härliga tider!

Nu har jag förgäves försökt hitta en bild som passar ihop med detta, men mitt bildarkiv levererar inte idag. Istället kan ni ta en titt på paradise-oskar och hålla tummarna för att han byter outfit till ikväll!

Vår lilla korgosse. Bild från Yle.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar